My Jewellery retour: alle ins en outs

De winkel waarvan bijna geen enkele Nederlander de naam normaal kan uitspreken. Je raadt het al, we hebben het over niets minder dan My Jewellery. Want ja, ze verkopen er de leukste sierraden en inmiddels ook een groot assortiment aan kleding, maar heel slim hebben ze die naam niet bedacht. Of misschien ook eigenlijk wel, omdat iedereen meteen weet om welke winkel het gaat.

Goed, all things aside, My Jewellery heeft fysieke winkels, maar je kan er ook online bestellen. In beide gevallen komt het weleens voor dat je iets wil retourneren. Maar, als je iets in de winkel hebt gekocht, kan je het dan ook via de post retourneren? Zijn er eigenlijk verzendkosten aan verbonden? En hoe krijg je eigenlijk je geld terug. Het zijn vragen waarvan wij in deze blog je maar al te graag van antwoorden voorzien.

De manier waarop je een retour verzendt

We zullen er maar niet langer omheen draaien. Lees hieronder de manier waarop je een retour verzendt. We beginnen met de stappen die je volgt wanneer je iets online hebt gekocht en weer via de post terugstuurt.

  • Stap 1
    De te retourneren artikelen en het retourformulier stop je in de doos, waar je je bestelling ook in hebt ontvangen. De labels/ kaartjes van de items mogen niet zijn verwijderd. Je plakt de doos dicht en gaat naar stap 2.
  • Stap 2
    Op de buitenkant van de doos noteer je het retouradres. Schrijf dit in een duidelijk en met name leesbaar handschrift op. Zo kunnen er geen fouten worden gemaakt. Het retouradres luidt als volgt:
    My Jewellery
    Retourenafdeling
    Ruwekampweg 4
    5222 AT ‘s-Hertogenbosch 
    Nederland
  • Stap 3
    Zoek de dichtstbijzijnde Post NL locatie op en lever het pakket daar af. Vanaf nu is het wachten tot My Jewellery je pakket heeft ontvangen, de retour verwerkt en je je geld terugkrijgt.

In principe is dit zo makkelijk dat je zelfs je kind naar het postkantoor kan sturen. Houd er echter wel rekening mee dat er een paar uitzonderingen zijn, waar je in eerste instantie wellicht geen rekening mee hebt gehouden.

Help, ik ben mijn retourformulier kwijt!

Geen probleem, zet op een papiertje je naam, bestelnummer en e-mailadres en dit zal fungeren als dat formulier. In je account kan je overigens ook zelf opnieuw het formulier aanvragen en uitprinten.

Help, het pakket is tijdens de verzending kwijtgeraakt!

Om wat meer zicht op de zending te krijgen, kan je bij Post NL een track & trace code aanvragen. Dit kost je wel wat extra, maar zo weet je in ieder geval wat er met je pakket gebeurt en wanneer deze bij My Jewellery is aangekomen.

Retourneren in de winkel

Om kosten te besparen en stiekem alvast weer voor een nieuw item te kijken, kan je er ook voor kiezen je online bestelling in de winkel te retourneren. De winkel, die My Jewellery zelf graag aanduidt als een ‘boutique’, zit op meerdere plekken verspreidt in het land. Dit is overigens ook de enige optie waarmee je geen verzendkosten betaald.

Goed om te weten is dat de winkel geld als afleverpunt. Je verpakt je retourtje dus op dezelfde manier als hierboven beschreven en geeft het alleen maar af in de winkel. Je krijgt nog geen geld terug en zal ook nog niet weten of je retour wordt geaccepteerd. Eens per week zal een wagen retourneringen verschepen naar het retourneringsadres. Vanaf daar zal het proces verder in werking worden gezet.

Restitutie

Waar je natuurlijk uiteindelijk op wacht, is de restitutie of terugbetaling. Op het moment dat My Jewellery je retour heeft ontvangen, wordt ernaar gestreefd om de retour binnen 14 dagen te verwerken en het bedrag terug te storten. Afhankelijk van een x aantal factoren, zal dit gemiddeld langer of korter duren.

Achteraf betalen

In principe krijg je je geld terug op de manier waarop je hebt betaald. Betaal je vanaf rekening x, dan zal je de restitutie op dezelfde rekening gestort krijgen. Maar, wanneer je betaald via achteraf betalen (in dit geval Klarna), zal Klarna het regelen met de terugstorting. Er bestaat een grote kans dat ze dit verrekenen met een openstaande, digitale factuur.

Fouten vanuit My Jewellery

Natuurlijk is het bijna onmogelijk dat een groot bedrijf nooit fouten maakt. Er wordt ongetwijfeld wel gestreden naar de meest vlekkeloze verzendingen, maar soms kan er door verschillende factoren iets misgaan. We schetsen een voorbeeld de meestvoorkomende fouten en geven daarbij meteen een oplossing:

  • Kapotte items
    Door een reden heb je een kapot/ defect item gekregen. Dat is frustrerend, maar betekent niet het einde van de wereld.
    Oplossing: neem contact op met de klantenservice, door in een berichtje het probleem, je mail-aders, je ordernummer te vermelden en foto’s mee te sturen.
  • Verkeerde items
    Door een reden heb je een verkeerde bestelling naar je opgestuurd gekregen. Dat is wederom frustrerend, maar zeer zeker niet het einde van de wereld.
    Oplossing: neem contact op met de klantenservice, door in een berichtje het probleem, je mail-aders, je ordernummer te vermelden en foto’s mee te sturen.

Zo zie je maar weer, voor elk probleem is een oplossing!

Uitzonderingen

Helaas kan bijna niets bestaan zonder uitzonderingen. We zeggen hierbij ‘helaas’, omdat het soms simpelweg om dingen gaat die je wel had kunnen bedenken, maar even bent vergeten. Zie in ieder geval hier een paar belangrijke uitzonderingen.

Sommige items kunnen niet worden geretourneerd. Denk aan badkleding waarvan de hygiënestrip van is verwijderd, überhaupt items die je hebt beschadigt en waar geen label meer aanzit, My Jewellery Atelier items, de My Jewellery giftcard en ga zo maar door. De gehele lijst aan uitzonderingen vindt je op de website van My Jewellery. Denk je dat jouw bestelde artikel onder een uitzondering valt, dan raden we je aan om dit vroegtijdig te checken.

Conclusie

In principe zou het nu heel helder moeten zijn op welke manier je een artikel van My Jewellery moet retourneren. Op de vraag of je een artikel gekocht in de winkel ook kan retourneren met de post, zouden we zeggen ‘nee’. Het is te irregulier en zal waarschijnlijk niet veel goeds doen voor het proces van verwerking en eventuele restitutie. Bij vragen, verwijzen je wederom weer door naar de klantenservice van het bedrijf.

Laatste artikelen van Blog