Kleertjes.com retour: een uitgebreid stappenplan

Crop anonymous male using tape to seal packed cardboard box against white wall while moving into new place

Kleren kopen voor je kroost is in sommige gevallen nog wel leuker dan voor jezelf. Het is onbedoeld toch een sport voor vele ouders om hun kind zo leuk mogelijk aan te kleden. Met name bij hele jonge kinderen, ziet alles er ontzettend schattig, dus hoe kan je al die kleding nou laten liggen in de winkel.

Of nou ja, winkel, we hebben het in dit geval over een online winkel, genaamd kleertjes.com. En zoals het gaat bij online shoppen: er bestaat een kans dat het niet past, niet in de smaak valt of wellicht defect wordt aangeleverd. Het gevolg daarvan is dat je een retour moet aanmaken, maar hoe doe je dat eigenlijk? Lees in dit artikel alles wat je moet weten over het retourneren bij kleertjes.com.

Stappen voor het retourneren

We vallen maar gelijk met de deur in huis en vertellen je hierbij welke stappen je moet volgen om artikelen van kleertjes.com te retourneren. Lees:

#1 Verzending voorbereiden

Allereerst is het zaak om alle kleertjes in de originele verpakking te stoppen. Je wil dit doen, omdat je het verzendlabel nodig hebt voor de verzending van het pakket. Zorg ervoor dat de kleding in een goede staat verkeerd. Daarmee bedoelen we: ongedragen, ongewassen en volledig intact.

#2 Verzending opsturen

Het originele verzendlabel is eveneens je retourlabel. Vandaar dat het handig is dat je de artikelen in de originele zak of doos stopt. Met het pakket kan je naar het dichtstbijzijnde DHL-servicepunt gaan, waar je pakket gratis wordt verzonden.

Help, ik ben het verzendlabel kwijt!

Geen probleem. Verpak alsnog alle artikelen in een stevige verpakking waar de artikelen niet in beschadigd kunnen worden. Ga naar het DHL-punt. De medewerkers zullen hier een nieuw verzendlabel voor je kunnen afdrukken. Ook hier zijn geen kosten aan verbonden.

Terugbetaling

Zodra de retour in goede orde is ontvangen, verwacht je natuurlijk binnen afzienbare tijd een terugbetaling op je rekening. Op de manier waarop je hebt betaald, wordt het geld ook weer teruggegeven. Er geldt echter een aantal uitzonderingen, op het gebied van achteraf betalen en restitutie van verzendkosten:

  • Achteraf betalen
    Het terug te krijgen bedrag wordt verrekend met de digitale factuur, zoals je deze van de achteraf betalen-dienst hebt ontvangen
  • Verzendkosten
    De verzendkosten krijg je alleen terug wanneer je de gehele bestelling retourneert. Hierop geldt een uitzondering, want wanneer je in eerste instantie hebt gekozen voor same day delivery, dan zal je deze kosten niet terug kunnen krijgen.

Andere retourwijzes

Mocht je niet in Nederland wonen/ zijn, maar wel in België, dan is het nog steeds erg gemakkelijk om je pakket retour te doen. In dat geval ga je naar het dichtstbijzijnde UPS-postpunt. Hier wordt een retourlabel voor je uitgedraaid en daarmee kan je alle items retour doen.

Dynalogic, een speciale bezorgservice, is ook een mogelijkheid waarmee je je bestelling kan ontvangen. Heb je hier gebruik van gemaakt, dan zal je ook bij hen een retourafspraak moeten maken. De klantenservice van Dynlogic is degene met wie je dan contact opneemt.

Keine lettertjes

Helaas gaat niet altijd alles zo soepel als je misschien zou willen. Misschien haalt je retour nooit het retouradres van kleertjes.com, krijg je niet al je geld terug of kan je je artikel in eerste instantie niet eens retour doen. We praten je bij over de belangrijkste ‘kleine lettertjes’. Lees:

#1 Retourtermijn

Vaak mag je niet langer dan een x aantal dagen het item in huis hebben, waarna je het niet meer kan retourneren. De retourtermijn, of bedenktermijn, is bij kleertjes.com 30 dagen. Deze dagen gaan in op het moment dat jij je spullen in huis hebt, niet het moment wanneer jij de bestelling hebt geplaatst.

#2 Artikelen die niet retour kunnen

Er is een aantal artikelen dat sowieso niet retour kan. Met andere woorden, je koopt iets en kan het niet meer terugsturen. Geen retour = geen geld. Het gaat over de volgende artikelen:

  • Items die je makkelijk kan kopiëren, waarvan de verzegeling is verbroken (bijvoorbeeld een dvd of game)
  • Items waarvan de hygiene erg belangrijk is, waarvan de verzegeling is verbroken (ondergoed, verzorgingsartikelen, etc.)
  • Items die binnen 30 dagen (de retourtermijn) kunnen bederven

Let dus goed op welke items je aanschaft en hoe dat zit met het retour.

#3 Waardevermindering

In principe gaan de mensen van kleertjes.com er vanuit dat de items die je retourneert, in een nieuwstaat worden geretourneerd. Als een item om een reden niet in deze staat wordt geretourneerd, kan het zijn dat er waardevermindering optreedt. Je krijgt niet 100% van het bedrag terug, maar wel een gedeelte. Het geldt sowieso wanneer het product niet in een nieuwstaat aan iemand anders kan worden verkocht, of dat het product schoongemaakt/ gerepareerd moest worden, voordat het opnieuw kon worden verkocht.

Afronding

Als dan alles goed gaat, dan krijg je zoals gezegd je geld terug. Het geld wordt binnen twee dagen op de rekening gestort, waar in eerste instantie ook mee betaald is. Echter kan het wel 10 dagen duren voordat je retour is verwerkt. In zijn Schrik dus niet als het even duurt voordat je daadwerkelijk je geld weer terugziet.

Let op: als je in eerste instantie hebt gekozen voor ‘achteraf betalen’, dan wordt het geld verrekend met de digitale factuur. Het ’terugbetalen’ werkt dus net op een wat andere manier.

Nog een keer, let op: niet alle items uit je retourpakket, worden tegelijkertijd verwerkt. Is dit na tien dagen nog niet het geval, dan raadt kleertjes.com even contact op te nemen met hun klantenservice.

Conclusie

Al met al kunnen we concluderen dat kleertjes.com erg hun best doet om een retour van items zo goed mogelijk te verwerken. In hun voorwaarden staat duidelijk beschreven waarom je iets niet kan retourneren of misschien niet het hele bedrag krijg teruggestort. Gelukkig voor jou zijn de verzendkosten waarschijnlijk niet voor jouw eigen rekening. We wensen je veel succes en horen graag of de retour is gelukt!

Laatste artikelen van Blog